Get Aggregated RSS

'E-health succesvol toepassen is een kwestie van discipline'

maandag 21 augustus 2017

Klein beginnen, een lange adem hebben en ontwikkelen met de uiteindelijke gebruiker in gedachten. Dat zijn een aantal factoren die kunnen bijdragen aan de succesvolle implementatie van een e-health-toepassing. Dat zegt Daan Dohmen, CEO van zorginnovatiebedrijf FocusCura.

Pennen met adrenaline teruggeroepen

woensdag 14 juni 2017

Een aantal pennen met adrenaline, waarmee mensen met zware allergieën zichzelf kunnen injecteren, wordt teruggeroepen. Dat heeft registratiehouder (Meda Pharma BV) besloten in overleg met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De aanleiding is dat twee exemplaren in Japan niet werkten.

Marketing in de zorg heeft een imagoprobleem

woensdag 3 mei 2017

“De associaties die mensen bij marketing hebben kloppen vaak nauwelijks. Marketing is meer dan reclame maken, verkopen en adverteren. De afgelopen 10 jaar heb ik veel (praktijk-) onderzoek mogen doen naar hoe zorgorganisaties omgaan met marktgerichtheid en marketing.”

Coming to an understanding

donderdag 2 juni 2016

4314022-markt-analyserenMarket research in the pharmaceutical industry has found itself on the receiving end of searching questions for some time now. The budgetary screw of the last decade turned the spotlight full beam into the face of intelligence gathering.

'Aandacht voor zelfmanagement en eigen regie is doorgeschoten'

vrijdag 20 mei 2016

“De patiënt als partner, de patiënt als co-producent in de zorg, de patiënt aan zet”, het is een ideaalbeeld waar veel patiënten niet aan kunnen voldoen. “De aandacht voor zelfmanagement en eigen regie is doorgeschoten in het gezondheidsbeleid”, stelt professor Jany Rademakers in haar oratie, waarmee zij op 13 mei de leerstoel Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie aan de faculteit Health, Medicine and Life Sciences van Maastricht University aanvaardt.

Online voor het eerst groter dan televisie in Europa

vrijdag 20 mei 2016

Adverteerders gaven in 2015 voor 36,2 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13 procent. Online is voor het eerste groter dan televisie qua besteedde mediabudgetten.

Nederland is met 1,6 miljard euro de nummer vijf markt binnen de EU. De nummers een en twee, Engeland (11,8 miljard euro) en Duitsland (5,8 miljard), zijn samen goed voor ongeveer de helft van alle netto Europese mediabestedingen.

Dit blijkt uit de cijfers die Daniel Knapp van onderzoeksbureau IHS gisteren presenteerde tijdens het Interact-congres dat nu gaande is in Lissabon. Hij rekende zijn publiek voor dat de online reclamemarkt met 36 miljard euro groter is dan de Europese tv-markt, waar vorig jaar 33 miljard in omging.

Het IAB Europe AdEx Benchmark-onderzoek splitst de cijfers op in drieën:

  • Display – 13,9 miljard euro (+17,4%)
  • Search – 16,9 miljard euro (+12,6%)
  • Classifieds & Directories – 5,4 miljard

Op de grootste online markt Engeland werd in 2015 meer dan de helft van alle digitale budgetten besteed bij mobiele kanalen, apps en sites.

Gekeken naar de media- en reclameformaten laten Mobiel en video de grootste groei zien. Mobiele display is goed voor 3,5 miljard euro, of 25,4 procent van de display-uitgaven. Video is goed voor 16,7 procent van de displaybestedingen: 2,3 miljard euro.

Eleni Marouli, die met Knapp op het podium stond, signaleert: “Opkomende maar ook volwassen markten laten sterke groeicijfers zien. Daaruit blijkt dat innovatie in formaten, data en targetingtechnieken effect sorteren voor performance- en merkadverteerders.”

Foto: damon jah (cc)

Pauline Meurs: 'Cliënt centraal betekent verschillen toestaan'

vrijdag 20 mei 2016

De regie aan de cliënt geven, betekent dat je als zorgverlener soms dingen moet doen die je eigenlijk, vanuit je professionele houding, niet per se het beste vindt voor die cliënt. Dat zei Pauline Meurs, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) bij de startconferentie van het Ben Sajet Centrum in Amsterdam.

4 ways to model the buyer’s journey

vrijdag 20 mei 2016

4-Ways-Model-Buyers-Journey-390x215The arc of your buyer’s journey is like the arc of a story. Each buyer, each story is unique. There is no one-size-fits-all model of the journey. But that doesn’t mean you shouldn’t use buyer journey models to optimize your content marketing. The right model for your buyer’s journey adds tremendous clarity and insight to your content marketing strategy.

Verdien goud met Google Analytics (deel 2)

vrijdag 20 mei 2016

Google Analytics is de online tool bij uitstek voor het meten van de prestaties van webshops. Hoe kunt u de statistieken gebruiken voor het structureel verhogen van de omzet van uw webshop? Deel twee in een artikelenreeks.

Het nut van het benchmarken van je customer journey

maandag 9 mei 2016

nfk31vDe customer journey. Wie een digitale klantreis maakt, komt onderweg van alles tegen. Mensen, merken, producten, prijzen, meevallers, concurrerende aanbiedingen, tegenvallers, soepele bestelprocessen, maar ook niet-gepersonaliseerde chatbots en 404-pagina’s, om maar eens wat te noemen. Klanten hebben een gevoel bij die klantreis. Of in beter Engels: een experience.

5 direct inzetbare conversietips

maandag 9 mei 2016

Het zit ‘m vaak in de kleine dingen. Handigheidjes aanbrengen in content, afbeeldingen en buttons kunnen een wereld van verschil maken. Weinig moeite, groot verschil. Onderstaande tips kunt u morgen al in uw webshop inzetten.

‘Webshops groeien 20 procent, mede door faillissementen’

maandag 9 mei 2016

Webwinkels zullen dit jaar flink profiteren van de veranderende markt en het faillissement van grote ketens als V&D en Macintosh. Dit jaar groeien pure online verkopers naar verwachting met 20 procent, in 2017 met 18 procent.

Infographic: Game of Phones

maandag 9 mei 2016

Game of Phones is een knipoog naar de Amerikaanse tv serie Game of Thrones, en gaat onder meer over nieuwe mobiele advertentieformaten die reuzen als Facebook, Google, Oracle, Snapchat, Twitter en Apple hebben ontwikkeld om de gebruikerservaring te verrijken. Naast The Ad Lands leren we alles over VR en Augmented Reality, de ‘new frontier’, onder de noemer The VR & AR Marshes. Oftewel: Tech Plays in the Quest for the Iron Throne. De interactieve versie vind je hier.

info-1

 

Professor Princeton maakt CV van fouten

maandag 9 mei 2016

Princeton-hoogleraar Johannes Haushofer publiceerde afgelopen weekend zijn curriculum vitae met de dieptepunten uit zijn carrière.Als tegenwicht aan de gewoonte om de eigen successen naar buiten te brengen publiceerde Haushofer de afwijzingen. 'Het viel me op dat die gewoonte van successen naar buiten brengen soms het beeld opwekt dat alles wat ik doe werkt'. Niet alleen de banen die hij niet kreeg staan erin, ook de studies waar hij niet binnenkwam, de prijzen die hij niet kreeg, de onderzoeken die hij niet gepubliceerd kreeg en de financiering voor onderzoek die hij niet kreeg toegewezen.

Verdien goud met Google Analytics (deel 1)

maandag 9 mei 2016

Google Analytics is de online tool bij uitstek voor het meten van de prestaties van webshops. De statistieken zijn goud waard mits u ze goed analyseert. Hoe kunt u de statistieken gebruiken voor het structureel verhogen van de omzet van uw webshop?

Groei smartphonepenetratie vooral door ouderen

maandag 9 mei 2016

De groei van smartphonepenetratie in Nederland is bijna volledig toe te schrijven aan 70-79 jarigen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

In het eerste kwartaal van 2016 bezat 55 procent van deze groep ouderen met een mobiele telefoon een smartphone.

Er is een groot verschil tussen mannen en vrouwen in deze groep: 54 procent van de mannen heeft een smartphone, bij vrouwen is dat 37 procent.

Ook bij 50- tot en met 69-jarigen ligt de smartphonepenetratie voor mannen hoger dan voor vrouwen. Bij 12- tot en met 19-jarigen is het tegenovergestelde te zien. In deze groep heeft 98 procent van de vrouwen een smartphone, tegen 94 procent van de mannen.

De groei van de smartphonepenetratie neemt wel af, omdat nagenoeg alle jongeren een smartphone hebben.

In het eerste kwartaal van 2016 bezat 86 procent van alle Nederlanders met mobiele telefoon een smartphone. Twee jaar geleden lag de smartphonepenetratie nog 16 procentpunten lager, op 70 procent. Sindsdien is het aandeel Nederlanders met een smartphone continue gestegen.

Trek meer klanten met slimme contentmarketing

maandag 9 mei 2016

Hoe trek je bezoekers naar je Youtubekanaal of je website? En zorg je ervoor vervolgens voor dat ze betalende klanten worden? Contentgoeroe Joe Pulizzi geeft 5 tips.1.    Lift mee met anderenNatuurlijk is SEO een doeltreffend middel om gevonden te worden, bezuinig daar niet op. Maar er zijn meer manieren om bezoekers te trekken. Zoals influencers marketing. Het komt erop neer dat je het al bestaande publiek van de influencers (denk aan bloggers, experts uit jouw industrie of mediasites), benadert met een pakkende boodschap die ze verleidt om ook jouw kanalen te bezoeken. Bedenk vantevoren goed wat je wilt bereiken en wie je daarvoor het beste kunt inzetten. Netwerken is een sleutelwoord. Ontwikkel content die voor de betreffende influencer meer dan interessant is om te delen. Alleen dan maak je kans dat het ook gebeurt. Onderschat ook mond-tot-mondreclame niet: je bestaande klanten zijn misschien wel je beste influencers. Zet ze in!

9 veelgemaakte fouten in Google AdWords-campagnes

maandag 9 mei 2016

Het gebruik van AdWords is een uitstekende methode om traffic naar uw website te genereren. Maar het kan snel erg duur worden als u uw campagnes niet goed beheert. In dit artikel negen veelgemaakte fouten.

Infographic: tips voor appretetentie

maandag 9 mei 2016

Appretentie blijft problematisch. Gebruikers raken al gauw uitgekeken op apps en het merendeel wordt uiteindelijk weer verwijderd, waarna er doorgaans geen (advertentie)inkomsten meer zijn. De zogenoemde installeerkosten van apps liggen gemiddeld op 2,22 dollar voor Android en 1,46 dollar voor iOS per gebruiker. Marketing startup Appboy geeft tips om retentie tegen te gaan.

APPBOY_Infographic-Retain-Convert-FINAL-2-1-e1462305874538

'Helft Nederlanders bereid data te delen met verzekeraar'

zondag 24 april 2016

Eén op de drie Nederlanders registreert activiteiten en gezondheidsdata met apps of wearables. Consumenten staan open om deze data te delen met hun zorgverzekeraars, werkgever of commerciële organisaties.

‘Videostreaming en video on demand explosief gestegen’

zondag 24 april 2016

Video-Reel-and-Film-Canister1De Nederlandse consument heeft in 2015 per dag 105 minuten video gestreamd. Dat is een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van 2014, toen dat 65 minuten was. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van NLkabel, Nederland ICT en Fiar CE. De brancheorganisaties zien in het veranderde mediagebruik aanleiding voor een verlaging van de thuiskopieheffing.

Denk met je vinger: het belang van micromomenten

zondag 24 april 2016

whatsappzakelijk_366_206_s_c1_smart_scaleRuim twee jaar geleden passeerde mobiel verkeer het tipping point. Sinds 2014 wordt het internet vaker bezocht via een mobiel apparaat dan via de de desktop of laptop. Praktisch betekent dit dus, dat je al twee jaar een mobile-first ontworpen strategie moet hebben voor je customer journey. Omdat in 2015 het gebruik van mobile devices wederom gestegen is én de oudere gebruiker ook steeds meer gebruikmaakt van mobiele devices, wordt het tijd hier volop aandacht aan te geven.

Infographic: Nederlander niet altijd tevreden met eigenbeeld op internet

zondag 24 april 2016

Een op de vier Nederlanders is niet te spreken over de informatie die zij over zichzelf op het internet vinden. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters of potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een background check via het internet. 59 procent vindt het dan ook geen goed idee om mensen beoordelen op basis van de  beschikbare informatie, zegt Mijn Online IDentiteit.

InfographicWiezoektWieophetinternetonderzoekJPEG19-04-16

Beter zicht op de klantervaring

zondag 24 april 2016

customer-centricity-1Om de klantervaring te verbeteren, is het essentieel deze ook te kunnen meten. Een veelgebruikte methodiek hiervoor is het meten van de net promoter score (NPS), op verschillende momenten tijdens de customer journey, al dan niet aangevuld met periodieke interviews met klantpanels. Deze methoden kennen echter ook hun specifieke tekortkomingen. Ze zijn hypothetisch van aard (“wat zou je doen als…”, “zou je xyz aanbevelen…?”) en bieden soms onvoldoende inzicht.

Prediction: More than 97 million health wearables will ship in 2021

donderdag 21 april 2016

Global shipments for health wearable devices will reach 97.6 million units in 2021, up from 2.5 million in 2016, according to a report from Tractica. The report also predicted that health wearable revenues will reach $17.8 billion yearly at that time.

Digitale transformatie is de nieuwe social media

donderdag 21 april 2016

Social MediaJarenlang bracht Social Embassy jaarlijks de Social Media Monitor (SMM) uit, waarin het de stand van zaken beschreef omtrent de inzet van sociale media bij de grootste adverteerders in Nederland. In de laatste editie merkten de auteurs echter dat social media volwassen zijn geworden en geïntegreerd zijn geraakt in de ‘normale’ operatie. Dat neemt de noodzaak en het nut weg van een rapport dat zich puur op social media richt.

iDEAL het grootst in 2015, creditcard en PayPal groeien

donderdag 21 april 2016

Driekwart van alle online aankopen in Nederland worden betaald met iDEAL, creditcard of PayPal. Dat is zes procent meer dan in 2014. Inmiddels wordt ook zes procent van alle online aankopen via mobiele telefoons gedaan.

Dat blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

Het digitaal winkelend publiek deed in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen. Daarvan zijn er 80 miljoen afgerekend met iDEAL (+22%). Ook het belang van creditcards en PayPal neemt toe. Werden er in 2014 nog 13 miljoen online aankopen via creditcards betaald, in 2015 zijn dit er bijna 17 miljoen (+24%). PayPal is met 7 miljoen aankopen nog een kleinere speler, maar dit aantal is relatief hard gegroeid (+34%). De toename van het belang van iDEAL, creditcards en PayPal gaat vooral ten koste van de meer traditionele betaalmiddelen, zoals (papieren) machtiging en acceptgiro. Zij leveren qua marktaandeel in.

De beheerder van iDEAL, Currence, doet momenteel een proef om zijn betaalsysteem uit het digitale domein te halen en naar de winkelstraat te brengen. De consument hoeft daarbij enkel een speciale QR-code te scannen met zijn telefoon om een betaling te doen. Het is iets omslachtiger dan contactloos betalen, maar niet veel complexer dan contant betalen.

Het GfK-onderzoek laat ook zien dat de consument steeds vaker via zijn telefoon of tablet shopt. Niet alleen kijken, maar ook betalen. Dat gebeurt vaak thuis op de bank (81%) en niet, hoewel goed mogelijk, onderweg.

“Het aantal online aankopen via smartphones neemt harder toe dan de totale markt (+17%) en gaat inmiddels 6% van alle online aankopen via onze telefoons. Daarnaast nemen de aankoopbedragen via de smartphone ook toe (+13%). Gemiddeld koopt de Nederlandse consument voor 54 euro per keer met zijn mobiel.”

Foto: Robert Scoble (cc)

Infographic: mobiele trends onder millennials

zondag 17 april 2016

Pocket Gems, maker van mobiele games, is nagegaan op welke wijze millennials en Generatie Z mobiel hanteren. Niet minder dan 36.000 Amerikaanse jongeren werden ondervraagd. Een paar interessante statistieken: 43 procent van deze categorie leest boeken en verhalen op smartphones. Een kwart leest nog van papier. 27 procent kijkt tv via de smartphone. En 11 procent kijkt zelfs onder de douche nog op zijn smartphone.

infographic-2-640x1937

 

‘B2B e-mails scoren op alle facetten beter dan B2C e-mails’

zondag 17 april 2016

Zakelijke e-mails presteren zowel op het gebied van opens en kliks beduidend beter dan e-mailcampagnes in de consumentenmarkt. Ook blijkt dat het merendeel van de unieke opens nog steeds op een desktop wordt gedaan in plaats van op een mobiel apparaat.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van de e-Village E-mail Benchmark, het periodieke onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.

openrate

Opvallend in de E-mail Benchmark van 2016 zijn de wezenlijke verschillen in zakelijke e-mails en e-mails gericht op consumenten. Zo scoort het zakelijk e-mailverkeer in 2015 op zowel relevantie, opens en kliks beter dan e-mails gericht op consumenten, en ligt de open rate van zakelijke e-mails in 2015 op 31,55 procent ten opzichte van 22,20 procent bij e-mails gericht op consumenten.

Ook zijn er stevige verschillen zichtbaar op het gebied van Click Through Rate (CTR). In 2014 en 2015 heeft deze trend zich doorgezet.

In zakelijke e-mails wordt een stuk beter doorgeklikt dan in e-mails gericht op consumenten. Het is de zakelijke markt in 2015 ook gelukt om steeds relevanter te communiceren. De gemiddelde Click To Open (CTO) van zakelijke e-mails is 18,54 procent, ten opzichte van 17,28 procent bij e-mails gericht op consumenten.

Ondanks alle verwachtingen hebben de mobiele opens nog steeds niet de desktop gepasseerd. Maar de markt is nog nooit zo dicht bij het omslagpunt geweest, stellen de onderzoekers vast.

E-mails worden nu bijna even vaak op mobiele apparaten geopend als op een desktop. Ruim 49,79 procent van de unieke opens wordt op een mobiel apparaat gedaan. Wederom een stijging ten opzichte van de 45 procent in 2014, maar de opens op mobiele apparaten overtreffen nog steeds niet de opens op een desktop (50,21 procent).

Jaarlijks neemt het belang van e-mailmarketing nog steeds toe. Voor 78 procent van de marketeers neemt e-mail dit jaar een belangrijkere plaats in binnen de marketingmix dan twee jaar geleden.

En vertaalt zich in de budgetten. 39 procent van de respondenten geeft aan dat het budget voor e-mailmarketing in 2016 zal stijgen. Voor 6 procent is dit, alleen voor e-mailmarketing, zelfs een budget van 250.000 euro.

Het segment daaronder, met 100.000 tot 250.000 euro per jaar, wordt gehaald door tien procent. Een flinke stijging ten opzichte van 2015 toen dit percentage nog 3 procent bedroeg. 12 procent van de marketeers mag jaarlijks zo’n 50.000 tot 100.000 euro aan e-mailmarketing uitgeven (9 procent in 2015), en 8 procent heeft een budget van 25.000 tot 50.000 euro (7 procent in 2015).

grootsteuitdaging

De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2016 draaien om relevantie en beschikbare tijd. Ruim 33 procent van de ondervraagden ziet marketing automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door (on)voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing, genoemd door 24 procent van de respondenten.

De derde uitdaging van marketing Nederland is in 2016 databasemanagement, waarmee bedoeld wordt dat men meer inzicht wil verkrijgen in de database (nieuwe aanmelders, inactieven enzoverder).

Andere opvallende cijfers

*   Voor het derde achtereenvolgende jaar is e-mailmarketing het belangrijkste online marketingkanaal (69 procent). De tweede plek wordt ingevuld door SEO met 45 procent. SEA/Adwords staat op nummer drie met 39 procent.
*    Ondanks dat e-mailmarketing het ideale communicatiekanaal is om resultaten te meten blijkt uit de Benchmark dat 20 procent geen A/B testen uitvoert en 41 procent dit soms doet.
*    In de zakelijke markt is de CTO op een desktop beduidend hoger dan op een mobiel apparaat. De verhouding is zelfs ruim 70 procent desktop en bijna 30 procent mobiel.
*    De gemiddelde CTR is in 2015 (3,88 procent) gedaald ten opzichte van 2014 (4,43 procent).
*    De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt net als andere jaren nog steeds op vrijdag.

SEO is more than just organic traffic: Are you taking all the credit you deserve?

zondag 17 april 2016

Many in the industry still cling to the growth of organic as the metric to measure success but, while it’s still very important, we’re not measuring like for like when comparing with years gone by.

So how are SEOs missing out on credit, and what else should they be looking at?

Organic search has changed

Traditionally, the way we judge the success of an SEO campaign is by the growth of the organic channel. In essence, the more visits and sessions that come through this channel, the better.

While search has become more expansive, encompassing everything from online PR to social, this metric of success has remained constant. 

Put simply, though, this isn’t as simple a metric as it once was to judge success.

By making technical changes to improve a website and producing engaging content, you can make sure your web presence gives off all the best signals to Google and hope that has a positive effect on organic traffic.

However, as Google’s algorithm becomes more precise and complex upon how it analyses sites, it’s not a sure thing.

Organic search is primarily about SERP rankings but, with new additions to results pages such as the carousel and answer box, good rankings aren’t the sole route to success.

Google carousel

For example, there’s evidence that the answer box – which scrapes content from ranking results – quite often doesn’t choose the top ranking site.

So, even if the authority of your site means you’re not ranking as well as you could, Google could still recognise quality information and place you in the answer box.

Conversely, you may be ranking well but may not be receiving the clickthrough rate that you once did if a competitor gets their content in the answer box.

The importance of quality on-site copy has, therefore, never been more pressing. 

The boundary between organic and direct has blurred

As the industry has naturally evolved it’s become more difficult to definitively attribute traffic to one channel or another.

A number of factors, including improvements in browser technology, have meant that traffic that would once have been attributed as organic traffic is now being attributed as direct.

Although technology is advanced in these fields, SEOs are still selling themselves short by just looking at organic when, as part of optimising organic, we can drive more traffic than we are often credited for.

Groupon ran an experiment in 2014 in which it deindexed itself for a full six hours (not something we’d recommend trying!) to try and understand how users were truly getting to their site.

By deindexing its website, Groupon removed the possibility of users finding their site through search.

Users could still get to the page by entering the website URL in the address bar, for example, or if they had it saved in their bookmarks, but it allowed Groupon to look at how both direct and organic search was affected by it.

Measuring its longer URLs (e.g. www.groupon.com/local/san-francisco/restaurants), the company saw that as organic traffic dropped to near zero after the change, direct traffic also dropped by 60%.

This big chunk of what Groupon thought was direct traffic dropped as soon as the site was de-indexed. 

Indexing is purely for search purposes so that Google can crawl your site and offer you up in its SERPs.

If this traffic disappeared, it could indicate a couple of things. While the problem could be metric based, for example, an issue with the website’s Google Analytics tracking, it could also be as a result of misattribution.

One study isn’t evidence of an industry-wide problem, but it does highlight the need for SEOs to better understand and measure the true source of their website’s traffic.

Browsers have become more advanced

The way we search has changed and that’s partly due to the advancement of browsers. Modern browsers have evolved to look and work differently to their ancestors.

In the past, when we were searching for something online, we would enter the address of a search engine and then search for the query or just search directly from the address bar.

The search engine then delivered SERPs based on our query and we would click through to the relevant website.

While that is still a common method users use to search, today, browsers may even suggest a URL from your history when you start typing a query in its address bar.

If you click on this suggested URL, that traffic bypasses a search engine and is attributed as direct. Browsers such as Chrome or Safari are clever enough to now know what brand you’re searching for even after an incomplete search is entered.

In both instances, this means that some traffic you once took previously took credit for as organic could now be recorded as direct traffic and therefore not reported on. 

Fig 1. Safari suggests a website 

Fig 2. Desktop chrome suggests relevant URLs from a user’s history based on a generic query

Impact of mobile

Mobile browser usage varies quite a lot compared to desktop. While Chrome and Safari still take up most of the market, Android’s own internet browser is used by around 11% of mobile users, and Firefox barely features at all.

This is important as, even since improvements in the referral data from mobile visits, there’s still a lack of consistency.

Some mobile applications often do not send referral data, so traffic almost always comes through as direct.

For example, if a user clicks through to your site from a Google Maps app – an app which pulls data from the Google My Business listings you’ve optimised as part of your SEO strategy – then you’re probably not getting the credit for it.

Fig 3. The Apple Maps app uses Yelp & Apple Maps Connect to send traffic to a website, however, this is attributed as ‘direct’.

Google Earth and the Google Maps app will also attribute this to ‘direct’.

 

Apps taking organic traffic

Another reason why we may see less organic traffic hitting a website is if a user has an app for the relevant site that appears in the SERP.

Clicking the SERP listing can now direct users straight to the content ‘in-app’, without hitting the website at all.

If you are solely responsible for sending users to a website, this will reduce the amount of traffic you’re seeing.

Local listings and Yelp

Local listings are vital to businesses with physical premises, especially those who rely on local trade.

The people nearest to you are most likely to use your services, so making sure you’re being exposed to this audience is vital.

However, they can also be of great benefit to your SEO strategy.

The most important part of local listings is that you have standardised, consistent details about your business across the web, particularly the name, address and phone number (NAP details) – specifically in your Google My Business account.

The details you put in are dragged through to Google SERPs with local listings and Google Maps / Google Earth so they need to be correct.

Your business listing will be more trusted, and rank better if Google can see that the NAP details are consistent across a number of aggregators.

So, it’s for that reason that many SEOs undertake a task of adding consistent listings on platforms such as Yelp.

Fig 4. Yelp, a local search engine or a social platform? 

This issue here is that by creating and optimising this listing (initially to boost their organic local presence), many SEOs neglect to take credit for the relevant traffic that these places can drive.

Yelp, for example, has around 150m unique users per month. While it is technically classed as a social platform by Google Analytics (by default, this can be reconfigured), it has many of the same features as a ‘local search engine'. 

We also have various changes that Google has made in recent years to the layout in mobile SERPs.

Currently, the ‘local pack’ doesn’t have an immediate website click-through option unless the listing is expanded.

The main action you’re encouraged to do is click-to-call, an action that will bypass the website (and any call tracking), thus SEOs may neglect to take credit for that call.

Fig 5. A mobile SERP for the term ‘sheds’, showing click to call option in the ‘local pack’

There currently isn’t any robust way of understanding what traffic the My Business listing brings via analytics, but you can regularly share the reports dashboard provided in the platform to highlight your work.

Google isn’t the only map

Google Maps is a great tool, but it’s also not the only tool out there. Apple Maps, while still lagging behind Google Maps, has the advantage of being pre-loaded on millions of new iPhones.

The rival to Google Maps uses a number of sites to pull through its data, but you can be sure it will pull your Yelp business listing so you need to make sure they are optimised.

You can also add/manage your listing via ‘Maps Connect’. As with Google Maps, traffic from Apple Maps generally is attributed as direct.

This means that even if you’ve optimised your listings you’re not getting the credit through those precious organic search listings.   

In summary...

We can compartmentalise different aspects of search into organic and paid channels but the end goal is the same: impressions, clicks and, ultimately, conversions.

Instead of splitting our departmental efforts into individual channels, we need to realise that search has changed.

The organic channel is still an important metric to measure success, but there is so much more to showing the true value that your endeavours as an SEO brings.

Taking a narrow view of ‘solely measuring success via improvements to the organic channel’ is neglecting the wider value of your digital marketing endeavours.

The key to all of this is data is simple: make sure you know where to get all the information that shows the value you’re providing and take credit for it.

Send your client or managers reports from your My Business account, Apple Maps Connect and try to understand the organic influence on direct, Yelp and others.

Include referral traffic data from links and listings that you created and app analytics data with organic as the source.

Look at all the work you do across your campaigns and provide examples and data to show the full effect your work is having.

Infographic: gezondheidtips voor deskjockeys

zondag 10 april 2016

De meesten van ons zijn deskjockeys. De hele dag brengen we zittend achter de laptop of desktop door. Dat is niet echt bevorderlijk voor onze gezondheid, met name voor de ogen. Deze fraai getekende infographic legt uit wat je daar aan kunt doen.

computer-glasses-1

In-depth: Pharma’s digital health initiatives move into commercialization

zondag 10 april 2016

More and more, pharma companies are making real bets in digital health, and reorganizing their businesses to put some power behind those efforts. The space is, in some ways, quieter than it was this time last year, but there’s reason to believe that quiet is a calm before a storm of activity, driven more by pharma’s tendency to keep early-stage projects close to the chest than by a lack of activity.

Conversieoptimalisatie & SEO: vechten of liefdeskoppel?

zondag 10 april 2016

website-content-SEO-auditIeder bedrijf weet inmiddels dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) noodzakelijk is voor een goede vindbaarheid van je website. Gevonden worden op je belangrijkste kernwoorden is onontbeerlijk voor het bereiken van je publiek en (potentiële) klanten. Het is echter geen garantie voor succes. Hier komt namelijk een tweede belangrijke speler bij kijken: conversieoptimalisatie (CRO).

Accelerated Mobile Pages: html-code op dieet

zondag 10 april 2016

Accelerated Mobile Pages (AMP) is Google's nieuwste ontwikkeling binnen mobiele seo en gaat een behoorlijke impact hebben. In dit artikel vertelt seo-specialist Freek de Jong alles over AMP: de voor- en nadelen en de implementatie ervan.

Forse groei voorspeld van native in-app advertenties

zondag 10 april 2016

Native in-app adverteren groeit enorm. Dat blijkt uit een nieuwe studie in opdracht van Facebook Audience Network. In 2020 maakt dit type advertenties al voor ruim tien procent deel uit van alle mobiele display advertenties. Goed voor een omzet van 8,9 miljard dollar.

In 2020 zal sowieso 75 procent van alle display advertenties mobiel zijn. De waarde van de markt zal dan zo’n 84,5 miljard dollar hebben bereikt. 63 procent daarvan zal native zijn, met andere woorden: niet echt herkenbaar als advertenties.

Adverteerders zullen zich vooral concentreren op nieuws en sociale apps. De gamingsector blijft wat achter.

Ook goed nieuws is dat native advertenties zorgen voor substantieel meer engagement. Dat ligt tegen die tijd 20 tot 60 procent hoger dan bij traditionele advertenties.

5E94267F-BCD4-4DDE-A881-294C58ACB0AE

trendwatching.com | THE FUTURE OF BETTERMENT | Consumer Trend Briefing | April 2016

zondag 10 april 2016

Six trends shaping the future of health and wellness in 2016 and beyond!

Read the THE FUTURE OF BETTERMENT Consumer Trend Briefing from trendwatching.com »

Survey: 42 percent of digital health consumers say knowing their numbers is top motivator

zondag 10 april 2016

Some 42 percent of insured consumers who use mobile-enabled health applications or devices said their biggest motivator to use digital health tools is knowing their numbers, according to a survey of 500 insured consumers fielded by Survey Sampling International (SSI) and sponsored by online health and wellness program vendor HealthMine.

Study: Smartphone app that listens to breathing, determines respiratory diseases is 89 percent accurate

zondag 10 april 2016

A smartphone-based system for diagnosing respiratory diseases achieved an accuracy of 89 percent in a recent clinical study of 524 pediatric patients conducted by the company at Joondalup Health Campus (JHC) and Princess Margaret Hospital (PMH) in Perth, Western Australia.

Live Chat wordt populair contactkanaal in b2b

zondag 10 april 2016

social messagingMet kerst wilde ik even lekker de stad uit. Ik boekte een mooi chalet in Friesland. De avond voor vertrek bedacht ik me opeens dat het toch eigenlijk wel heel fijn zou zijn als onze bedden al opgemaakt werden voor we aankwamen. Zo laat op de avond kon ik alleen nog maar de chat-functie van de reisorganisatie gebruiken om te proberen de ‘opgemaakte bedden bij aankomst’ service alsnog te regelen.

Consument wil data slim huis best delen

zondag 10 april 2016

Volgens een onderzoek in opdracht van Intel Security is 54 procent van de respondenten bereid persoonlijke data uit hun smart home aan bedrijven ter beschikking te stellen. 70 procent vindt wel dat bedrijven korting moeten geven in ruil voor gegevens over het gebruik van hun apparaten.

Vergeleken met respondenten van andere generaties, hebben meer vertegenwoordigers van de ‘Generatie Y’ – geboren tussen grofweg 1980 en 2000 – er geen enkele moeite mee om geld (63 procent), korting (44 procent) of kortingsbonnen (29 procent) te krijgen in ruil voor de gebruiksdat

77 procent van de deelnemers denkt dat smart homes in 2025 net zo gewoon zullen zijn als smartphones nu, maar 66 procent vreest dat de apparaten in hun smart home kunnen worden gehacked.

Biometrische technologie scoort goed als alternatief voor de toegang tot smart homes, waarbij 54 procent de voorkeur geeft aan vingerafdrukscanners, 46 procent voor spraakherkenning zou kiezen en 42 procent het meest ziet in een irisscan.

Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht dat de rekeningen voor gas en elektriciteit en verwarming en koeling lager zullen zijn in een smart home.

Aan het onderzoek Internet of Things and the Smart Home hebben 9000 mensen deelgenomen uit negen landen. Nederland zat daar overigens niet bij.

Infographic: de potentie van het Internet of Things

zondag 10 april 2016

Het Internet of Things belooft erg groot te worden, maar wat wordt precies de impact? Gartner en Lucas Blake brengen de potentie van deze technologie – de term dateert trouwens al van 1999 – in beeld. Dagelijks worden 5,5 miljoen nieuwe ‘dingen’ aangesloten. Alleen al in de B2B markt verwacht men een omzet van 566 miljard dollar in 2020, wanneer 4,5 miljard ‘dingen’ in gebruik zijn.

b2b-marketing-infographic-of-the-week-_-internet-of-things-iot

 

 

‘Retailer maakt personalisatieslag in chatadvertenties’

maandag 21 maart 2016

Facebook wil bedrijven gericht laten adverteren in Messenger. Klanten die ooit via deze chatfunctie contact hebben gezocht met de onderneming, kunnen straks commerciële uitingen verwachten.

Alphabet’s life science unit makes device for health data gathering

maandag 21 maart 2016

google-logo-1200x630Verily, the life sciences unit of Alphabet, has unveiled Connectivity Bridge, a device designed to sync and collect medical information for people participating in clinical studies in a filing with the US Securities and Exchange Commission this week.

‘Digitaal groter dan tv’

maandag 21 maart 2016

Vanaf volgend jaar zal er meer geld worden uitgegeven aan digitale advertenties dan aan traditionele tv-reclame. Dat verwacht eMarketer.

De bestedingen aan digitale advertenties voor wat betreft de Amerikaanse markt stijgen 12,4 procent naar 77,37 miljard, terwijl klassieke reclame niet meer dan 2 procent groei vertoont en uitkomt op iets meer dan 72 miljard dollar.

De markt verschuift naar digitale video, een markt die volgend jaar een omvang bereikt van 9,84 miljard dollar. Ook mobiel blijft een belangrijke component.

De totale reclamebestedingen groeien met 4,8 procent naar 201 miljard dollar.

ShoppingTomorrow: de consument aan het roer

maandag 21 maart 2016

Hoe zorgt u ervoor dat uw marketing-, sales- en serviceactiviteiten passen bij uw merk en bijdragen aan de klantloyaliteit? De expertgroep Branding & Loyalty ontwikkelde een stappenplan.

Schippers: maak opname van gesprek met dokter

maandag 21 maart 2016

Een opname maken, bijvoorbeeld met je smartphone, van het gesprek met je dokter. Het mag en het is verstandig. Dat staat in een brief van minister Edith Schippers van Volksgezondheid.

Enorme groeiversnelling Nederlandse e-commerce

maandag 21 maart 2016

De online consumentenbestedingen in Nederland zijn afgelopen jaar met 16,1 procent gegroeid, bijna twee keer zo hard als een jaar eerder (8,4 procent). In totaal gaven webshoppers vorig jaar 16,07 miljard euro uit op internet, waarvan ruim de helft aan producten.

ShoppingTomorrow: 10 digitale transformatielessen

maandag 21 maart 2016

Merkproducenten en retailers moeten transformeren. De expertgroep Digitale Marketingtransformatie van Shopping Tomorrow benoemt 10 lessen die de transformatie van de (marketing)organisatie kunnen vergemakkelijken.

'IoT kan wonderen doen voor de kwaliteit van dienstverlening'

maandag 21 maart 2016

Het Internet of Things (IoT) biedt bedrijven nieuwe manieren om extra omzet te genereren en kosten te reduceren. De drie steekwoorden voor IoT zijn: connect, compute en communicate.De definitie van het internet der dingen is heel breed, beaamt Henk-Jan Schuurman, IoT Lead Nederland bij Accenture Digital. Het verbinden van machines onderling gebeurt al langere tijd, we kunnen de data uit die machines verzamelen en er analytics op loslaten. ‘Maar nu is de tijd er rijp voor om ook daadwerkelijk wat te doen met die enorme hoeveelheid data.’ Een aantal jaren geleden duurde het nog een halve avond om een dagrapportage te maken, tegenwoordig is dat in een kwestie van seconden mogelijk. ‘Dat is het nieuwe dat IoT biedt, we kunnen op basis van data direct actie ondernemen.’

Reports: 559.6M wearables, 87M activity trackers will ship in 2021

maandag 21 maart 2016

A new crop of research reports are predicting the ways in which the market for wearable devices, including smartwatches and activity trackers, will change over the next few years.